کد مطلب:276888 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:133

حدیث 03
مرحوم علامه ی مجلسی اعلی الله مقامه در كتاب پر ارج «بحارالانوار» در مورد نام ابومسلم، روایتی را از امیرمؤمنان علی علیه السلام بدین صورت نقل فرموده است:

«اعمش» از مردی از قبیله ی «همدان» چنین روایت كرده كه ما در جنگ «صفین» با علی علیه السلام بودیم و شامیان طرف راست سپاهیان عراق را درهم شكستند و عراقیان پا به فرار گذاشتند، مالك اشتر بر عراقیان بانگ زد و فریاد برآورد تا آنها را بسوی معركه و میدان جنگ باز گرداند، در این میان امیرمؤمنان علیه السلام زمزمه ای آغاز نمود و در حالی كه روی سخنش با اهل شام بود فرمود: «یا ابامسلم خذهم» ای ابومسلم آنان را بگیر، و این سخن را سه بار تكرار فرمود:

مالك اشتر عرضه داشت: یا امیرالمؤمنین مگر ابومسلم در میان سپاه شام نیست كه شما این چنین می فرمائید؟! حضرت در پاسخ مالك فرمود: ای مالك منظور من از ابومسلم آن مرد خولانی كه تو گمان برده ای نیست، بلكه مقصود من از ابومسلم آن مردی است كه در آخر زمان از «مشرق» خروج می كند و خداوند بوسیله ی او اهل شام را به هلاكت می رساند و سلطنت بنی امیه را از دستشان خارج می سازد و زوال حكومت بنی امیه بدست اوست. [1] .



[ صفحه 174]



در این روایت امیرمؤمنان علی علیه السلام با صراحت تمام و بدون هیچگونه ابهامی نام ابومسلم خراسانی را رسما به جهانیان اعلام داشته و با یك جمله ی كوتاه (ای ابومسلم آنان را بگیر) از قیام پر ماجرای ابومسلم كه یكی از دعوتگران با نفوذ و پیروان سرسخت بنی عباس بوده اشاره نموده است. دیگر جای هیچگونه شك و تردیدی باقی نمی ماند كه نخستین خراسانی، همان ابومسلم مشهور و سردار حماسه ساز سیه جامگان خراسان است.

و جالب توجه است كه: همه ی مطالبی را كه رسول خدا صلی الله علیه و اله و امیرمؤمنان علیه السلام و سایر امامان علیهم السلام در رابطه با قیام ابومسلم بیان داشته اند در صفحه ی خارج بوقوع پیوسته و از نظر تاریخ نیز ثابت و مسلم گردیده است.


[1] بحارالانوار ج 41 ص 31- بطوري كه از اين روايت استفاده مي شود از سخن اميرمؤمنان عليه السلام معلوم مي شود كه در سپاه شام مردي بنام ابومسلم بوده كه مالك اشتر خيال كرده منظور از ابومسلم همان مرد شامي است، و لذا از حضرت پرسش نموده، مگر ابومسلم در ميان سپاه شام نيست؟ و حضرت در جواب او فرموده است مقصود من آن مردي كه تو گمان مي بري نيست.